11 жовтня 2017 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» (№2148 від 03.10.2017р.). За відповідне рішення проголосували 288 народних депутатів.
  Законом внесено зміни до 29 законодавчих актів. Окремі правові зміни запрацювали вже з 1 жовтня 2017 року.
Ще ряд суттєвих змін запрацює з 1 січня 2018 року. А загалом реформу планують поступово впроваджувати протягом 10 років.
  З урахуванням узаконенних змін з 1 жовтня 2017 року пенсійними службами Хмельниччини уже проведено перерахунки пенсій для 374,7 тис. пенсіонерів (або 97,6% від загальної кількості), пов’язані з осучасненням заробітної плати та у зв’язку із зміною мінімальної пенсії до 1452 грн.
  Підвищення отримали 355,9 тис. осіб (або 95% від перерахованих), середній розмір підвищення склав 340,46 грн., додаткова потреба в коштах - 130,0 млн. грн.
  Окрім цього, у жовтні поточного року проведено перерахунки пенсій у зв’язку із зміною величини прожиткового мінімуму для 16,7 тисяч (або 73%) «військових» пенсіонерів, підвищення отримали 13,6 тис. пенсіонерів (або 81,4% від перерахованих). Доплату до пенсій дана категорія пенсіонерів також отримає у жовтні, на виплату цих підвищень необхідно 2,7 млн. грн.
  Перерахунок пенсій проведено в автоматичному режимі і не потребував додаткових звернень громадян до органів Пенсійного фонду.
  З 11 по 25 жовтня пенсіонери області отримували не лише жовтневу пенсію в старому розмірі, а і доплату до неї.
  При цьому слід наголосити, що майже 10 тисяч особових рахунків пенсіонерів області опрацьовуються в індивідуальному режимі і належні їм доплати будуть виплачені у листопаді 2017 року разом з новим розміром пенсії.
 
  Ольго Сергіївно, а що таке осучаснення пенсій?
 
  На розмір пенсії впливають такі показники, як тривалість страхового стажу і розмір заробітної плати, яку одержувала людина. Ці показники в кожного індивідуальні. Але є ще одна складова, від якої залежить розмір пенсії - це середня заробітна плата по державі. Хочу сказати, що останній показник, який застосовували для осучаснення пенсій, був показник 2007 року – 1197,91 грн. Наразі цей показник збільшується втричі - до 3764,40 грн. Зазначений показник діятиме як для “нових”, так і для “старих” пенсіонерів. На запропонованому слайді зазначено, які саме показники середньої заробітної плати застосовувались у відповідних роках при первинному призначенні пенсій.
  Як це практично впливало на розмір пенсійної виплати свідчить наступний приклад:
  Особа вийшла на пенсію в 1992 році, з порівняно невеликою заробітною платою (індивідуальний коефіцієнт заробітної плати – 1,28425) та страховим стажем 42 роки. Розмір її пенсійної виплати склав 1503,90 грн.,так як для обрахунку використано показник середньої заробітної плати за 2007 рік (останнє осучаснення) - 1197,91 грн. З 1 жовтня розмір пенсії за рахунок застосування показника 3764,40 грн. збільшився на 846 грн. і становить 2349,90 грн.
Інша особа вийшла на пенсію в серпні 2011 року, з тим самим коефіцієнтом заробітної плати 1,28425 та з тим же страховим стажем 42 роки, однак отримувала пенсію 1732,33 грн.,так як для її обрахунку використано середню заробітну плату за 2010 рік - 1982,63 грн. З 1 жовтня за рахунок застосування показника 3764,40 грн. пенсія збільшилась на 617,57 грн. і склала 2349,90 грн.
  Таким чином, дві особи з однаковим коефіцієнтом заробітної плати і тривалістю стажу отримали різні підвищення. А в підсумку – при одних і тих же параметрах розмір пенсій став однаковим.
 
  Ольго Сергіївно, то що всі пенсіонери отримають однакові суми підвищень?
 
  Ні. Підвищення у кожного пенсіонера є індивідуальним, розмір його залежить від складових пенсійної виплати: індивідуального коефіцієнта заробітної плати і тривалості страхового стажу. Тому, у когось підвищення буде в межах 60-100 грн., а у когось понад тисячу і більше.
  Якщо ж взяти результати осучаснення і зміни величини прожиткового мінімуму до 1452 грн. підвищення отримали 369,5 тис. пенсіонерів області, то з них 222,9 тис., або 60,3% від загалу, отримали підвищення в межах 200 гривень, 78,4 тис. (21,2%) – від 200,01 до 500 гривень, 34,2 тис. (9,3%) – від 500,01 до 1000 гривень, 33,5 тис. (9,1%) – від 1000,01 до 5000 гривень та 542 особи (0,1%) – понад 5 тис. гривень.
 
 
 
  Ольго Сергіївно, Ви сказали, що тільки 95% пенсіонерів області отримають підвищення до пенсії. Чому не буде зростання у решти пенсіонерів?
 
  Не отримають підвищення пенсіонери, яким пенсія призначена у 2017 році (уже застосовано показник 3764,40 грн. та призначалась пенсія з коефіцієнтом стажу 1,35), пенсіонери, які порівняно недавно вийшли на пенсію і для її обчислення застосовано показник середньої заробітної плати за останні роки (за 2015 – 2960,62 грн., за 2016 – 3263,44 грн. та коефіцієнт стажу 1,35).
  До прикладу: в 2016 році призначено пенсію з врахуванням страхового стажу 47 років та показника середньої заробітної плати в Україні за 2013-2015 роки 3263,44 грн. Розмір пенсії на дату проведення перерахунку становить 3911,05 грн., а з 1 жовтня розмір пенсії - 3372,01 грн. Зниження пенсії відбулось за рахунок застосування величини оцінки одного року страхового стажу 1 та відносно малої різниці між застосованими показниками середньої заробітної плати 3764,40 – 3263,44 = 500,96 грн.
  Хочу зауважити, що в таких випадках встановлено доплату до попереднього розміру пенсії з тим, щоб після проведеного осучаснення розмір пенсійної виплати не зменшився.
  Також не отримають підвищення судді, прокурори, народні депутати, пенсії яким не осучаснюються і не переглядаються, пенсіонери силових структур та відомств, в складових пенсійної виплати яких немає доплат та підвищень, працюючі пенсіонери, у яких коефіцієнт заробітної плати нижче 1, та відповідно у яких після перерахунку основний розмір пенсії залишився нижче 1074 грн. (працюючим пенсіонерам пенсії не перераховуються при зміні величини прожиткового мінімуму).         Якщо ж у працюючого пенсіонера після осучаснення основний розмір пенсії став вище 1074 грн., збільшиться сума доплати за понаднормативний стаж. А після звільнення з роботи, пенсія таких пенсіонерів перерахується від 1452 грн. Не отримають підвищення одержувачі пенсій по інвалідності - учасники ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, розміри пенсій яких обраховані від заробітної плати за період роботи у зоні відчуження та вищі мінімальних розмірів пенсії по інвалідності для такої категорії.
 
  А пенсії державних службовців, науковців, журналістів, які нараховані їм за спеціальними законами також не перераховуються?
 
  Як я уже зазначила, не будуть перераховуватись у зв’язку з осучасненням, пенсії, призначені за спецзаконами.
  Пенсії за спецзаконом (держслужбовцям, науковцям, посадовим особам місцевого самоврядування) будуть перераховані лише за загальним законом (в частині їх розмежування). Якщо в результаті перерахунку розмір пенсії відповідно до Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування" більший за розмір пенсії за спецзаконом, тоді таких осіб автоматично за матеріалами пенсійних справ, без звернення пенсіонерів, буде переведено на загальний закон. Саме така категорія пенсійних справ буде опрацьовуватись в індивідуальному режимі і підвищення вони отримають вже у листопаді, одночасно з новим місячним розміром пенсії.
  Якщо у пенсіонера є ще стаж, який можна дорахувати, тоді пенсіонери можуть звернутись з заявами щодо перерахунку страхового стажу та заробітної плати.
  Особи, яких переведено на пенсію за нормами загального закону, у будь-який час можуть звернутися до органів Пенсійного фонду для переведення на пенсію за спецзаконом. При цьому розмір пенсії встановлюється у тому ж розмірі, що і до переведення з 1 числа наступного місяця, у якому надійшла заява.
 
  Чи відбулись зміни у виплаті пенсій працюючим пенсіонерам?
 
  З 1 жовтня 2017 року відновлено у повному розмірі виплату пенсій пенсіонерам, які працюють, тобто, скасовано 85% обмеження розміру пенсій до виплати.
  Також відновлено виплату пенсій тим пенсіонерам, які працюють на спецпосадах, а пенсії їм призначені відповідно до законів України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб», «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", «Про пенсійне забезпечення».
  Пенсії, призначені за спецзаконами до 01.10.2011 р., також виплачуються в призначеному розмірі, незалежно від місця роботи.
  Особам, яким пенсії призначені після 01.10.2011 р. на умовах законів України «Про державну службу», «Про прокуратуру», «Про статус народного депутата», «Про наукову і науково-технічну діяльність» (крім осіб з інвалідністю І та ІІ груп, осіб з інвалідністю внаслідок війни ІІІ групи, учасників бойових дій, осіб, на яких поширюється дія п.1 ст 10 ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»), у період роботи на посадах державної служби, визначених Законом України "Про державну службу“ (№889), на посадах та на умовах, передбачених законами України "Про прокуратуру", «Про судоустрій та статус суддів», виплачуються у розмірі, визначеному відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».
 
  Які ще види виплат збільшено в зв’язку з перерахунком пенсій з 1 жовтня 2017 року?
  Крім проведеного осучаснення пенсій, з 1 жовтня 2017 року проведено перерахунок пенсій з врахуванням прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, встановленого на 1 грудня 2017 року (1373 грн.), збільшеного на 79,00 грн. - 1452,00 грн. (з 1312 грн. до 1452 грн. збільшення на 140 грн., або 10,7%).
  Виходячи із розміру 1452 грн. збільшено:
- мінімальні пенсії за віком непрацюючим пенсіонерам, шахтарям та «військовим» пенсіонерам;
- доплати за понаднормативний стаж непрацюючим пенсіонерам;
- мінімальні пенсійні виплати інвалідам війни та інвалідам із числа учасників ліквідації аварії на ЧАЕС, учасникам бойових дій;
- пенсії за особливі заслуги перед Україною;
- підвищення ветеранам війни, членам їх сімей та жертвам нацистських переслідувань;
- розміри державної соціальної допомоги на догляд інвалідам війни;
- надбавки на утриманців відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб»;
- мінімальні пенсійні виплати жінкам, які достроково вийшли на пенсію після досягнення пенсійного віку у 55 років.
 
  Який розмір мінімальної пенсії за віком після ухвалення змін до пенсійного законодавства?
 
  З 1 жовтня 2017 року проведено перерахунок пенсій з врахуванням прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, встановленого на 1 грудня 2017 року (1373 грн.), збільшеного на 79,00 грн. - 1452,00 грн. (з 1312 грн. до 1452 грн. збільшення на 140 грн., або 10,7%).
  Непрацюючим пенсіонерам, виходячи із розміру 1452 грн. визначається мінімальний розмір пенсії за віком (за наявності в чоловіків 25/35 років страхового стажу, а в жінок – 20/30 років, в залежності від дати призначення пенсії до/після 01.10.2011 року). Крім того, із розміру 1452 грн. перераховано доплату за понаднормативний стаж відповідно до ст.28 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», надбавки та підвищення, визначені законодавством.
Є і нововведення.
  Згідно нового закону з 1 січня 2018 року для осіб, які досягли 65-річного віку, мінімальний розмір пенсії за віком за наявності в чоловіків 35 років, а в жінок – 30 років страхового стажу буде встановлюватись в розмірі 40% від мінімальної заробітної плати, визначеної законом, при цьому він не має бути меншим за прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність.
 
  А якщо стажу менше 30/35 років, який буде розмір пенсії з 01.10.2017 року?
 
  За наявності страхового стажу меншої тривалості, ніж визначено (25/35 років у чоловіків і 20/30 років у жінок), мінімальний розмір пенсії за віком встановлюється у розмірі, пропорційному до наявного страхового стажу, виходячи з прожиткового мінімуму, визначеного для непрацездатних осіб.
  Для пенсіонерів, у яких відсутній повний страховий стаж, розмір пенсії з урахуванням надбавок, підвищень, крім пенсій за особливі заслуги перед Україною, встановлюється на рівні прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, встановленого на 1 грудня 2017 року, - 1373,00 грн.
 
  Було багато розмов щодо виплати пенсії в повному розмірі жінкам, які скористались правом дострокового виходу на пенсію за віком після досягнення 55 років, чи відбулись якісь зміни?
 
  До 01.01.2015 року жінки при наявності страхового стажу 30 років і досягненні 55 років могли скористатись правом дострокового виходу на пенсію за віком. Однак, залежно від кількості місяців дострокового виходу на пенсію зменшувався розмір їх пенсії і більшість з них отримували пенсію в розмірі 949 грн.
  Відповідно до внесених змін зменшення розміру пенсії застосовуватиметься до досягнення жінкою нового пенсійного віку, який поетапно підвищується і зараз складає 58 років 6 місяців, та протягом періоду, який дорівнює кількості місяців дострокового виходу на пенсію (за дзеркальним принципом). Після завершення цього періоду пенсія виплачуватиметься в повному розмірі. Жінки, у яких цей період вже закінчився, отримають пенсію в повному розмірі з 01.10.2017 року, і він не може бути нижчим 1452 грн.
  До прикладу, жінка вийшла на пенсію у 55 років, а її пенсійний вік – 57 років 6 місяців, тобто на 30 місяців раніше нового пенсійного віку. Згідно останніх змін повний розмір пенсії така особа буде отримувати у 60 років (57 років 6 місяців пенсійний вік + 30 місяців).
 
  Чи змінено з 01.10.2017 року розмір пенсій у зв’язку з втратою годувальника?
 
  Оскільки пенсії у зв’язку з втратою годувальника обчислюються у відсотках від пенсії за віком померлого годувальника (на одного непрацездатного члена сім’ї – 50% пенсії за віком; на двох та більше – 100% пенсії за віком, що розподіляється між ними рівними частками), вони також перераховані в зв’язку з осучасненням заробітної плати.
  Крім цього, з 01.10.2017 року перераховано мінімальні пенсійні виплати у разі втрати годувальника. Виходячи із розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, 1373,00 грн., збільшеного на 79,00 грн. – 1452,00 грн., проведено перерахунок щомісячної адресної допомоги. В результаті перерахунку мінімальні пенсійні виплати у разі втрати годувальника (з врахуванням надбавок, підвищень, додаткових пенсій, сум індексацій та інших доплат, встановлених законодавством, крім пенсій за особливі заслуги перед Україною) на одного непрацездатного члена сім’ї склали 1452,00 грн. (100%), на двох – 1742,40 грн. (120%), на трьох і більше – 2178,00 грн. (150%).
 
  Як скоро на підвищення та осучаснення можуть розраховувати військові пенсіонери?
 
  Осучаснення пенсій військовослужбовцям – наступний крок у врегулюванні тих проблем, що існують у пенсійній системі.
  Передбачається, що у листопаді цього року законопроект щодо пенсійного забезпечення військовослужбовців має бути подано до Верховної Ради України.
 
  А що з оподаткуванням пенсій?
 
  У 2017 році оподатковуються лише ті пенсії, розмір яких з урахуванням надбавок та підвищень, пенсій за особливі заслуги перед Україною, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, перевищують 10 розмірів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, встановленого на 1 січня звітного податкового року в частині такого перевищення.
  Сьогодні оподатковуються лише ті пенсії, розмір яких складає понад 12470 грн. В нашій області це стосується 213 пенсіонерів.
 
  Чи передбачає пенсійна реформа підвищення пенсійного віку?
 
  Ні, не передбачає.
 
  Які ще законодавчі зміни відбулись в зв’язку з прийняттям пенсійної реформи?
 
  Законом №2148 (з урахуванням пропозицій профільного комітету) збережено право дострокового виходу на пенсію для матерів, які виховали 5 дітей або осіб з інвалідністю з дитинства (у 50 років), для жінок, які працюють в сільськогосподарському виробництві і виховали 5 дітей (незалежно від віку і стажу, після досягнення 5-ою дитиною 14 років), для учасників бойових дій та журналістів у разі їх поранення, каліцтва, одержаних під час виконання службових обов’язків у місцях надзвичайних подій (чоловіки у 55 років, жінки – у 50 років), для ліліпутів та диспропорційних карликів (40/45 років), для чорнобильців (зі зниженням пенсійного віку), для осіб з інвалідністю по зору 1 групи (40/50 років), а також збережено право на пенсію на пільгових умовах для працівників, зайнятих на роботах за Списками №1 та №2, трактористів-машиністів, доярок, робітниць текстильного виробництва, водіїв міського пасажирського транспорту та великовагових автомобілів).
Водночас відмінено призначення пенсій за вислугу років (за винятком осіб, які мають необхідну вислугу років 26,6 років на 11.10.2017 року, та артистів театрально-концертних і інших колективів).
 
  А якими є вимоги щодо тривалості страхового стажу? Що таке «пенсійний коридор»?
 
  Сьогодні право на пенсію за віком мають чоловіки, які досягли 60 років, і жінки, яким виповнилось 58 років 6 місяців, за наявності страхового стажу не менше 15 років.
  Згідно пенсійної реформи для призначення пенсії за віком запроваджується гнучкий «коридор» пенсійного віку (60-63-65 років).
  Починаючи з 1 січня 2018 року право на пенсію за віком в 60 років набудуть особи, в яких наявний страховий стаж 25 років. Кожні 12 місяців вимога до розміру страхового стажу збільшуватиметься на один рік. Тобто, у 2019 році – це вже буде 26 років, а з 2028 року право на призначення пенсії за віком після досягнення 60 років матимуть ті особи, у яких не менше 35 років страхового стажу.
 
  А якщо в особи на час призначення пенсії у 2018 році не буде 25 років? Коли вона зможе вийти на пенсію?
 
  Якщо в 60-річної особи не буде зазначеної вище тривалості страхового стажу (від 25 до 35 років), вона матиме право вибору: допрацювати необхідну кількість років або придбати необхідну тривалість страхового стажу для призначення пенсії у віці від 60 до 63 років.
  Якщо в особи на 1 січня 2018 року наявний страховий стаж від 15 до 25 років, то особа набуде право на пенсію у 63 роки. Кожні 12 місяців вимога до розміру страхового стажу збільшуватиметься на один рік. З 2028 року право на призначення пенсії за віком після досягнення 63 років матимуть особи зі стажем роботи від 25 до 35 років.
  Якщо в 63-річної особи не буде зазначеної тривалості страхового стажу, вона матиме право обрати: допрацювати необхідну кількість років або придбати необхідну тривалість страхового стажу для призначення пенсії у віці від 63 до 65 років.
  До прикладу, чоловік, 1958 р.н., у 2018 році досягає 60 років, має 16 років страхового стажу. Враховуючи, що в нього відсутні 25 років страхового стажу, право на пенсію в 60 років відсутнє. При стажі 16 років право на пенсію він набуде в 63 роки (в 2021 році). По шкалі при наявності в 2018 році стажу від 15 до 25 років вік виходу – 63 роки.
  Починаючи з 1 січня 2019 року за наявності в особи стажу 15 років (але менше ніж 16 років, що давало би право виходу на пенсію в 63 роки), пенсію за віком призначатимуть в 65 років. Діапазон необхідного стажу щороку збільшуватиметься на 1 рік. Тобто з 2028 року право на пенсію за віком в 65 років матимуть особи зі стажем від 15 до 25 років.
  Наявність страхового стажу, який дає право на призначення пенсії за віком, визначатиметься на дату досягнення відповідного віку і не залежатиме від наявності стажу на дату звернення за пенсією.
  Приклад 1. Чоловік, 1959 р.н., у 2019 році досягає 60 років, має 15 років 9 місяців страхового стажу. Враховуючи, що в особи на 2019 рік відсутні 26 років страхового стажу, право на пенсію в 60 років відсутнє. Відсутній стаж від 16 до 26 років, тому немає права і в 63 роки. При стажі від 15 до 16 років право на пенсію за віком лише в 65 років.
  Приклад 2. Чоловік, 1959 р.н., у 2019 році досягає 60 років, має 16 років страхового стажу. Враховуючи, що в особи на 2019 рік відсутні 26 років страхового стажу, право на пенсію в 60 років відсутнє. При стажі в 2019 році від 16 до 26 років право на пенсію за віком - в 63 роки.
 
  А якщо в особи відсутній страховий стаж 15 років? Вона набуде право на пенсію?
 
  Особам, які не матимуть 15 років страхового стажу, буде встановлюватись органами соціального захисту населення державна соціальна допомога після досягнення ними 65 років.
  Прикінцевими положеннями нового Закону передбачено призначення (у період з 01.01.2018 року по 31.12.2020 року) тимчасової державної соціальної допомоги особам, які досягли встановленого пенсійного віку (чоловіками 60 років, жінками - по шкалі), мають страховий стаж не менше 15 років, але не набули права на пенсійну виплату. Ця тимчасова державна соціальна допомога призначатиметься непрацюючим особам органами соціального захисту населення і виплачуватиметься до досягнення особою віку, з якого набуває право на пенсію за віком, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
  До прикладу, в особи на 2018 рік 24 роки страхового стажу. По шкалі право на пенсію за віком - в 63 роки. В період з 60 до 63 років непрацюючій особі буде встановлена тимчасова державна соціальна допомога.
  До відома. Протягом девяти місяців 2017 року органами Фонду області відмовлено у призначенні пенсії 349 особам, з яких 93,4% - із-за відсутності необхідного пільгового та страхового стажу.
 
  Чи може людина, якій не вистачає страхового стажу для призначення пенсії, купити собі стаж з урахуванням прийнятих змін ?
 
  Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» передбачена добровільна участь у системі загальнообов'язкового державного соціального страхування. Для цього людині необхідно звернутись до органів державної фіскальної служби для укладення договору про добровільну участь.
  Договором про добровільну участь може бути передбачена одноразова сплата особою єдиного внеску за попередні періоди, в яких особа не підлягала загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню (тобто це стосується студентів, домогосподарок, осіб, які працювали за кордоном). Сума сплаченого єдиного внеску за кожен місяць не може бути меншою за мінімальний страховий внесок на дату укладення договору, помножений на коефіцієнт 2.
  При цьому сума сплачених коштів не може бути більшою за суму єдиного внеску, обчисленого виходячи з максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої на дату укладення договору.
 
  Як буде проводитись обчислення пенсій у перехідний період?
 
  У 2017 році зберігаються умови для призначення пенсій за віком: вартість одного року страхового стажу 1,35% та середня заробітна плата для обчислення пенсії за 3 останні роки (2014,2015,2016 роки на рівні 3764,40 грн.), та, яка застосовується для осучаснення пенсій.
  У 2018 році змінюються умови для призначення пенсії за віком - вартість одного року стажу – 1% та середня заробітна плата для обчислення пенсії за 2 останні роки (2016 та 2017 роки).
  У 2019 році і наступні роки для призначення пенсії за віком: вартість одного року стажу складатиме 1% та середня заробітна плата для обчислення пенсії за 3 останні роки.
 
  Чому доцільно компенсувати страховий стаж, якщо наявного не вистачає для призначення пенсії, а не витрачати відкладені гроші?
 
  Пенсію за віком призначають пожиттєво. Тобто, сплачена сума може бути значно меншою, ніж гроші, які доведеться витрачати на своє утримання самостійно.
 
  Чому доцільно компенсувати страховий стаж якомога раніше?
  Щороку сума, яку потрібно буде сплатити за кожен куплений рік страхового стажу, збільшуватиметься відповідно до зростання мінімальної заробітної плати.
 
  Чи скасовано призначення спеціальних пенсій?
 
  Законом передбачено скасування будь-яких пільг і перехід до загальних страхових принципів, а відтак скасовується призначення пенсій на спеціальних умовах (за виключенням держслужбовців, які набули стажу державної служби 20 або 10 років станом на 01.05.2016 року).
  Раніше призначені пенсії будуть виплачуватись.
 
  Чи відбудуться якісь зміни при зарахуванні страхового стажу для призначення пенсії?
 
  З 1 січня 2018 року відповідно до ухваленого закону до страхового стажу для визначення права на призначення пенсії згідно із статтею 26 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» включатимуться періоди:
- підприємницької діяльності за спрощеною системою оподаткування за період з 1 січня 1998 року по 30 червня 2000 року (за умови підтвердження довідкою про реєстрацію як субєкта підприємницької діяльності);
- підприємницької діяльності за спрощеною системою оподаткування з 1 липня 2000 року по 31 грудня 2017 року включно, за умови сплати страхових внесків, незалежно від їх розміру;
- військової служби по 31 грудня 2017 року включно;
- відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами в період з 1 січня 2004 року по 30 червня 2013 року включно;
- відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею 6-річного віку з 1 січня 2004 року до моменту запровадження сплати страхових внесків за жінок, які перебувають у відпустці по догляду за дитиною до досягнення нею 3-річного віку.
 
  Уже декілька років йдуть розмови про впровадження обов’язкової накопичувальної пенсійної системи. Скажіть, будь ласка, чи з прийняттям «пенсійної реформи» визначено механізм її запровадження і з якого періоду ?
 
  Так, внесеними змінами передбачено запровадження державної накопичувальної системи пенсійного страхування з 1 січня 2019 року.
  Не братимуть участь у накопичувальній системі особи, які досягли пенсійного віку та особи, яким на 1 січня 2019 року залишилося менше 10 років до досягнення пенсійного віку.
  Всі інші застраховані особи, які сплачують внески до солідарної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з 1 січня 2019 року братимуть участь у державній накопичувальній системі пенсійного страхування.
  На сьогоднішній день ще не визначено механізм та розмір страхового внеску, який українці будуть сплачувати на індивідуальні рахунки.
  Кабінет Міністрів України до 1 липня 2018 року має забезпечити створення та функціонування відповідних компонентів накопичувальної системи пенсійного страхування.
  У зв’язку із цим на засіданні Уряду 11 жовтня 2017 року затверджено відповідний план заходів щодо введення накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування на 2017 – 2019 роки.
Чи впливатимуть пенсійні нововведення на порядок сплати та розмір єдиного соціального внеску ?
 
  Чинними нормами не вносяться зміни до порядку визначення розміру мінімального страхового внеску, він і далі становитиме 22% від розміру мінімальної заробітної плати.
  Змінюється лише підхід до встановлення максимальної величини бази нарахування єдиного соціального внеску, а саме з 01.01.2018 року ця величина встановлюється на рівні 15 розмірів мінімальної заробітної плати. Тобто, визначення максимальної величини бази нарахування єдиного внеску базуватиметься на основі розміру мінімальної заробітної плати.
  На сьогоднішній день максимальна величина бази нарахування єдиного внеску встановлена на рівні 25 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб (1684 грн.* 25 = 42100 грн.)
 
  Які зміни відбулись у термінах сплати єдиного соціального внеску?
 
  Зміни щодо термінів сплати єдиного соціального внеску набувають чинності з 1 січня 2018 року. Зокрема, фізичні особи – підприємці, у тому числі, які перебувають на спрощеній системі оподаткування, та особи, які провадять незалежну професійну діяльність (викладацьку, медичну, юридичну практику, адвокатську, нотаріальну), і учасники фермерських господарств будуть зобов’язані сплачувати суми нарахованого єдиного соціального внеску щоквартально, до 20 числа місяця, що наступає за кварталом, за який сплачується єдиний соціальний внесок.
 
  Внесеними змінами розширюється перелік платників єдиного соціального внеску. Хто ж долучається до цього переліку ?
 
  До переліку платників єдиного соціального внеску долучаються члени фермерського господарства. При цьому для них, так як і фізичних осіб – підприємців, передбачено звільнення від сплати страхових внесків за себе за умови, якщо вони є пенсіонерами за віком, або особами з інвалідністю.
 
  В 2017 році фізичні особи-підприємці, які обрали спрощену систему оподаткування та віднесені до 1 групи платників єдиного податку, мають право на сплату половини мінімального страхового внеску. Чи зберігається дана норма у зв’язку з прийняттям змін ?
 
  Ні. З 01 січня 2018 року це положення втратить чинність відповідно до змін у Законі України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування». А отже, фізичні особи - підприємці платники єдиного податку 1 групи будуть зобов’язані сплачувати страхові внески у розмірі не меншому, ніж 22% від мінімальної заробітної плати, як всі інші підприємці.
 
Інтерв"ю підготовлено управлінням
пенсійного забезпечення головного
управління ПФУ в області